In september 2012 gaven ik met Jan Iedema een training ‘Presenteren? Alles mag!’ aan de docenten van de Hogeschool van Amsterdam (HVA). Het betrof docenten van de opleiding Aviations en de training behandelde het presenteren en het beoordelen van studenten die een presentatie geven.
“Tijdens deze training…zijn wij ons bewust geworden van onze subjectiviteit in het beoordelen van presentaties, en hebben Derk-jan en Jan ons handvaten aangereikt om hiermee op een verantwoorde wijze om te gaan. Dit was precies het doel waarvoor wij hen hadden gevraagd ons te helpen.”
Gert Meijer- Docent aan de HVA
Situatie:
Binnen de projecten van de opleiding Aviation moeten de studenten regelmatig hun werk presenteren. De projectdocenten beoordelen de presentaties op verschillende aspecten. Inhoud is een belangrijk element, maar ook de ‘delivery’ telt mee. Het docententeam is in een tijdbestek van enkele jaren naar ongeveer 40 docenten gegroeid. Met deze sterke groei is ook de behoefte aan eenduidige, werkbare en algemeen gedragen beoordelingscriteria voor de presentaties duidelijk geworden. Onlangs zijn deze daarom opnieuw vastgesteld. Deze blijven echter multi-interpretabel, zolang er geen collectief beeld is van wat deze punten daadwerkelijk inhouden. Voor de student betekent dit dat het moeilijk is om te voorspellen hoe zijn presentatie beoordeeld wordt en hij nuttige opbouwende feedback mis loopt.
Daarnaast wordt het geven van feedback als moeilijk ervaren. Waarop let je, hoe geef je opbouwende kritiek. Hoe doseer je deze, zodat de student niet verzuipt in goedbedoelde adviezen, maar juist een verbeterslag kan maken.
Opzet:
De training bestond uit een plenair dagdeel waarin gezamenlijk gekeken werd naar “wat een goede presentatie” is en verschillende workshops waarin de docenten zelf presentaties gaven EN elkaar feedback gaven.